Ecrane tactile sau butoane în noile autoturisme? Ce doresc șoferii?

Producătorii auto cu cele mai deranjante ecrane tactile au fost indicați în cadrul unui studiu, în timp ce șoferii și organismele de siguranță rutieră spun că doresc mai multe butoane în vehicule.

Nouă din zece șoferi au îndemnat constructorii de automobile să renunțe la ultimul val de sisteme cu ecran tactil care creează confuzie și distrag atenția în noile autovehicule, cerându-le să facă un pas înapoi în timp prin readucerea butoanelor și comenzilor pe tablourile de bord.

Acest apel vine în contextul în care trei din cinci persoane intervievate au declarat că au fost distrase de un ecran de infotainment în timp ce încercau să conducă.

Au existat preocupări tot mai mari cu privire la faptul că recenta trecere la ecrane digitale mai mari, cu o mulțime de submeniuri și comenzi complicate, nu sunt intuitive pentru conducătorii auto, devenind astfel un risc tot mai mare pentru siguranță.

Imagine: BYD Seal / byd.com

Iar un nou sondaj realizat anul acesta în UK de o importantă publicație dedicată consumatorilor de autovehicule a testat și a dezvăluit care mărci au cele mai bune și – mai important – cele mai proaste configurații de ecrane tactile care sunt greu de accesat pentru șoferi.

Noul raport realizat de What Car? în 2024 a constatat că marea majoritate a șoferilor britanici doresc să fie mai puțin dependenți de aceste ecrane tactile, preferând un habitaclu cu mai multe butoane.

În urma unui sondaj efectuat pe 1 428 de șoferi, s-a constatat că 89% dintre aceștia preferă să aibă în mașină butoane fizice și cadrane în locul sistemelor cu ecran tactil, care pot fi capricioase, consumatoare de timp și uneori exasperante – în special atunci când șoferii sunt în mișcare și încearcă să se concentreze asupra drumului.

Sondajul a arătat că fixația producătorilor de a-și dota ultimele modele cu gadgeturi complicate de tip iPad devine un motiv major de respingere pentru cumpărătorii de mașini.

Trei din cinci (60 %) au declarat că ar fi descurajați să cumpere un model care nu are butoane și comenzi tradiționale pe tabloul de bord și se bazează în mare măsură pe comenzi cu ecran tactil.

În schimb, doar 8 % au declarat că ar fi mai atrași de un motor cu un habitaclu complet neaglomerat, cu aproape toate funcțiile reglabile prin intermediul unui sistem cu ecran tactil ostentativ.

Îngrijorător este faptul că 60 % dintre automobiliștii britanici intervievați au declarat că au fost distrași de la condusul sigur în timp ce operau comenzile din mașină – deși What Car? subliniază că aceste distrageri nu sunt limitate doar la interfețele cu ecran tactil, care sunt utilizate de mai mult de un șofer din șapte.

Atunci când respondenții au fost întrebați de ce preferă să folosească butoanele în locul ecranelor tactile, siguranța și faptul că nu trebuie să își ia ochii de la drum au fost principalele motive invocate.

Ce mărci au cele mai deranjante ecrane tactile?


Pentru a vedea care producători auto au cele mai bune și cele mai neplăcute habitacluri în ceea ce privește nivelul de distragere a atenției, What Car? a testat sistemele de infotainment existente la 21 de mărci diferite. Rezultatele testului pot fi consultate pe portalul This is MONEY.